Késnek, vagy egyes feladóktól nem jönnek meg a levelek - greylist és egyebek Email
SatartlapGoogle bookmarkDel.icio.usTwitterLinkter.huvipstart.huFacebookDiggUrlGuru.huBlogter.huMyspace bookmarkJP-Bookmark
 
Néhány évvel ezelőtt a levelezés kb. 40-50%-a volt SPAM, azonban mára ez az arány valóban elérte a 80-90%-ot, így a statisztikai adatok helyesek. A megnövekedett SPAM miatt természetesen arányosan növekedett a leveleket feldolgozó, kiszolgáló szerver terhelése is, így emiatt első körben leválasztásra került a SPAM-szűrés: ezt a feladatot – mint minden más szolgáltatást – dedikált, csak eme célból üzemelő szerver végzi. A SPAM-szűrő szervernek természetesen külön üzemeltetési költsége van, így azon állítás sem túlzó, hogy a SPAM-jelenségnek negatív gazdasági hatása van – a szolgáltatók szempontjából biztosan.
 
A telit.hu -n üzemelő levelező kiszolgáló párhuzamosan több szintű SPAM-szűréssel küzd a reklámszemét ellen. Sajnos a ezeknek a módszereknek vannak előnyei és hátrányai is.
Lássuk melyek ezek a technikák:
 
 
Greylist – szürkelista
A leghatékonyabb SPAM-szűrést a levélszemetet milliós nagyságrendben kiküldő hálózatok módszereinek tanulmányozása során dolgozták ki. Működése magára az SMTP-prokotollra épül, így viszonylag egyszerűnek mondható: a Greylist a levélküldésért felelős SMTP-protokoll ún. RFC szabványát veszi figyelembe. Egy példával szemléltetve: Gipsz Jakab a T-Online ADSL-szolgáltatás segítségével, Microsoft Outlook kliens-szoftverrel levelezik. Kimenő levélkiszolgálóként a mail.t-online.hu szervert használja, s egyik ismerőse olyan szolgáltatónál – például nálunk – üzemelteti a levelezését, aki alkalmazza a Greylist-et.
Mi történik, amikor Jakab levelet küld a Telit.hu ügyfelének?
A Greylist-alkalmazás a levél szerverünkre történő érkezésekor megvizsgálja a feladót, valamint az SMTP-szerver IP-címét, és ha nem találja a fehérlistában, akkor az RFC-szabványnak megfelelően egy bizonyos szabványos státuszüzenettel (SMTP 4xx error-kóddal) visszaküldi a levelet a feladó SMTP-nek, a T-Online szerverének annak érdekében, hogy újra kiküldésre kerüljön. Mindeközben átmenetileg szürke listára teszi a küldőt.
Ha az SMTP-szerver szakszerűen, az SMTP-protokollnak megfelelően van beállítva, akkor a T-Online újból kiküldi a levelet, a Greylist-alkalmazás pedig szépen, csendben fehérlistára teszi a T-Online szerverét, így a következő levélküldési alkalommal már nem utasítja vissza a levelet, hanem azonnal engedi tovább feldolgozásra a POP3-IMAP szerver-oldali alkalmazásnak. Ezzel szemben a SPAM-hálózatok a milliós nagyságrendben kiszórt kéretlen reklámleveleket csak egyszer küldik ki, mivel nincs kapacitásuk a többszöri, ismételt kiküldésre. Ezért ennyire hatékony a Greylist.

Mellékhatásként – viszonylag ritkán – levélkésés jelentkezhet, de ez is attól függ, hogy az SMTP mikor óhajtja ismét elküldeni a levelet. A másik, sokkal kellemetlenebb mellékhatás az, amikor a küldő SMTP nem szakszerűen van beállítva, így ha nem küldi újra a levelet, akkor bizony tartósan szürkelistán marad. Aki tehát bizonyos feladóktól nem kap leveleket – érdekes módon nem a nagy SMTP-szolgáltatókhoz köthetőek ezen levélküldő szerverek – szinte biztos, hogy az RFC-szabvány figyelmen kívül hagyása a jelenség oka. Tehát a „nem kapom meg a leveleket ettől és ettől”, valamint a „késnek a leveleim” egyik legfőbb oka ez szokott lenni.
 
 
Reverse DNS hiánya
Az internetre csatlakozó számítógépek mindegyike rendelkezik IP-címmel, a sikeres levélküldéshez elengedhetetlen az ún. reverse DNS (PTR-rekord).
 
 
Tartalom-alapú szűrés
Végül, de nem utolsó sorban a levelek szövegezésének, tartalmának különféle szabályok szerint vizsgálata maradt hátra. Az elv újfent egyszerű: ha bizonyos értéket meghaladóan találhatóak népszerű SPAM-szavak a levélben – pl.: viagra -, akkor a rendszer „felpontozza” a levelet. Ezen kívül használjuk a PDF-alapú SPAM-ek egyik jól bevált szűrési módszerét is. A SPAM, mint jelenség egyre nagyobb károkat okoz. Nekünk döntenünk kellett: vagy nem szűrjük a leveleket, vagy pedig igyekszünk hatékonyan felvenni a küzdelmet eme éjjel-nappal, megállás nélkül zajló zaklatás ellen. A tartalmi szűrés eredményképpen SPAM-re minősített levél tárgyát átírjuk és *--SPAM--TAGGED--BY--CRISCOMP--*  tárgyat adunk neki és így továbbítjuk. Erre azért van szükésg mert a tartalom alapú szűrés nem egzakt és mindenkinek ugyanazt eredményező SPAM-ot jelent.
 
 
 
...::: :::...
server monitor